23 -Μαρτίου 1903 Οι Αδελφοί Ράιτ παρουσιάζουν το δημιούργημα τους…. το Αεροπλάνο.

0
1065

Οι Αδελφοί Ράϊτ (Orvilleκαι Wilbur Wright) έχουν μείνει στην Ιστορία ως αυτοί που κατόρθωσαν να δημιουργήσουν και να πετάξουν το πρώτο αεροπλάνο, δηλαδή ένα μέσο πτήσης, που να μπορεί να σηκωθεί από το έδαφος, να πετάξει σε οποιεσδήποτε συνθήκες και να προσγειωθεί ομαλά στο επιθυμητό σημείο. Το πλέον εντυπωσιακό στην περίπτωσή τους είναι, ότι τα κατάφεραν όλα μόνοι τους, με δικά τους έξοδα και χωρίς καμία στήριξη (κρατική ή ιδιωτική), σε πλήρη αντίθεση με τους ανταγωνιστές τους, στον αγώνα της πρωτιάς στην κατάκτηση των αιθέρων, οι οποίοι ήταν ή εξαιρετικά πλούσιοι ή χρηματοδοτούνταν από κρατικές υπηρεσίες.

Οι Αδελφοί Ράϊτ ξεκίνησαν την πορεία τους ως κατασκευαστές ποδηλάτων στο Ντέιτον του Οχάϊο, μια πόλη που είχε αρχίσει να ακμάζει χάρη στα πολλά εργοστάσιά της. Τα ποδήλατά τους απέκτησαν φήμη και η μικρή βιοτεχνία τους άρχισε να αποφέρει κέρδη, τα οποία χρησιμοποίησαν για να εκπληρώσουν το μεγαλύτερο όνειρό τους, την κατασκευή της πρώτης πτητικής μηχανής. Το πάθος τους να καταφέρουν να πετάξουν τους οδήγησε στη μελέτη όλων όσων είχαν αποπειραθεί να πετάξουν πριν από αυτούς, αλλά δεν βρήκαν κάτι χρήσιμο.  Περισσότερα έμαθαν από την παρατήρηση των πτηνών, καθώς προσπαθούσαν να αποκωδικοποιήσουν τι ακριβώς χρειάζεται για να μπορεί ένα σώμα να πετάξει.

Γουίλμπερ και Όρβιλ Ράιτ,έξω από το σπίτι τους. Οδός Χόθορν 7, Ντέιτον. 1909

Το αεροπλάνο που κατασκεύασαν είχε το όνομα Flyer1 (Αεροπόρος 1). Ήταν διπλάνο και κατασκευασμένο από ξύλο ελάτης. Είχε βάρος 341 κιλά μαζί με τον πιλότο, μήκος 6,5 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 12,3 μέτρα, ενώ το ένα φτερό του ήταν μεγαλύτερο από το άλλο κατά μερικά εκατοστά, προκειμένου να υπάρχει μεγαλύτερη ευστάθεια στο αεροπλάνο. Η μηχανή ήταν πρωτότυπη κατασκευή του υπαλλήλου των Ράιτ, Τσάρλι Τέηλορ, και δανειζόταν πολλά στοιχεία από την τεχνολογία του ποδηλάτου, επειδή οι κινητήρες των αυτοκινήτων είχαν πολύ μεγάλο βάρος. Ο πιλότος ήταν τοποθετημένος μπρούμυτα και με ένα μοχλό κατηύθυνε το πηδάλιο.

Στις 14 Δεκεμβρίου του 1903 οι αδελφοί Ράιτ πραγματοποίησαν την πρώτη πτήση με το αεροσκάφος τους. Ήταν στο λόφο Κίτι Χοκ, της Βόρειας Καρολίνας….
Πριν από την πτήση έπαιξαν «κορώνα γράμματα» για να δουν ποιος θα ήταν ο τυχερός, που θα πέταγε πρώτος. Βέβαια, αν η προσπάθεια είχε άσχημη κατάληξη, το νόμισμα θα αποφάσιζε ποιος απ’ τους δύο αδελφούς θα ρίσκαρε θανάσιμα τη ζωήτου. Ο τυχερός ή άτυχος πιλότος, ήταν ο Γουίλμπουρ Ράιτ. Ο Γούιλμπουρ έκανε ένα λάθος υπολογισμό και επιχείρησε να σηκώσει το αεροσκάφος πιο ψηλά, αμέσως αφότου απογειώθηκε. Το αεροσκάφος έμεινε στον αέρα για 3 δευτερόλεπτα. Η πρώτη προσπάθεια δεν ήταν η τρανταχτή επιτυχία που ήλπιζαν, αλλά ο πιλότος ήταν σώος και αβλαβής και τα αδέλφια δεν το έβαλαν κάτω. Αυτό που είχαν μάθει απ’ τη δοκιμή, ήταν ότι βρίσκονταν στο σωστό δρόμο. Τρειςμέρες μετά, στις 17 Δεκεμβρίου, βρίσκονταν πάλι στην κορυφή του λόφου Κίτι Χοκ.Είχαν επιδιορθώσει τις ζημιές από την πτώση και στο τιμόνι βρισκόταν ο άλλος αδελφός, ο Όρβιλ. Έμεινε στον αέρα για 12 δευτερόλεπτα. Δοκίμασαν ξανά την ίδια μέρα και κατάφεραν να μείνουν στον αέρα για 59 δευτερόλεπτα, καλύπτοντας απόσταση 260 μέτρων….

Η πρωτοπορία των αδελφών έγκειται στο σύστημα χειρισμού του αεροσκάφους, με τον «έλεγχο των τριών αξόνων», που τους επέτρεπε να το οδηγήσουν κατά βούληση. Είχαν προσθέσει «πτερύγια» στα φτερά του αεροσκάφους, τα οποία κατέβαζαν και ανέβαζαν, ανάλογα με την κατεύθυνση που ήθελαν να πάνε. Αυτό το σύστημα εφάρμοσαν τα πρώτα αεροπλάνα. Ακόμα και σήμερα, τα αεροσκάφη βασίζονται στα σχέδια των αδελφών Ράιτ….

Ο Γουίλμπερ πέθανε ξαφνικά από τυφοειδή πυρετό στα 45 του χρόνια.

Ο Όρβιλ έζησε για να δει την καταστροφή που προκάλεσαν τα βομβαρδιστικά του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου και σε αρκετές συνεντεύξεις του προσπάθησε όσο καλύτερα μπορούσε να μιλήσει εκπροσωπώντας τον εαυτό του και τον Γουίλμπερ.

 «Τολμούσαμε να ελπίζουμε ότι ανακαλύψαμε κάτι που θα έφερνε παντοτινή ειρήνη στη γη. Μα κάναμε λάθος… Όχι, δεν μετανιώνω για τον ρόλο που έπαιξα στην εφεύρεση του αεροπλάνο, αν και κανείς δεν μπορεί να αποδοκιμάσει περισσότερο από εμένα την καταστροφή που έχει προκαλέσει. Νιώθω για το αεροπλάνο σχεδόν όπως και για τη φωτιά, αλλά πιστεύω πως είναι καλό γιατον άνθρωπο που κάποιος ανακάλυψε πώς να ανάβει φωτιά και που έχουμε μάθει χιλιάδες σημαντικές χρήσεις  της».

Πηγές:  https://www.mixanitouxronou.gr    https://popaganda.gr   https://www.andro.gr   https://www.in.gr

Για τον Πολιτιστικό Σύλλογο ΠέΖΟ:

Μαρίνα Γιατρά – Κωνσταντίνα Κίτσου

Επιμέλεια: Ντάβαρης Παναγιώτης

Comments are closed.