Συντονιστικό Δίκτυο Κοινοτήτων: «Βρέθηκαν» αυτοδιοικητικοί να διαφωνούν με τον εκλογικό νόμο Βορίδη;
Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικά τον πυρήνα της Ελληνικής Κοινωνίας.
Σε τηλεδιάσκεψη, που πραγματοποιήθηκε, για πρώτη φορά, και έλαβαν μέρος Πρόεδροι και Σύμβουλοι Κοινοτήτων απ’ όλη τη χώρα, (θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ιστορική), συζητήθηκαν οι π εξελίξεις που υπάρχουν σε σχέση με τις Κοινότητες και αντάλλαξαν απόψεις και για το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί στη βουλή το επόμενο διάστημα.
Ταυτόχρονα συζητήθηκαν αλλαγές και βελτιώσεις που θα μπορούσαν να καλυτερεύσουν το συγκεντρωτικό σύστημα διοίκησης των δήμων, φέρνοντας ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων μέσω μιας αποκεντρωτικής πολιτικής.
Να μην υποβαθμιστεί ο ρόλος των Κοινοτήτων στους Δήμους
Όπως ανακοινώθηκε, στη συζήτηση υπήρξε πλήρης ταύτιση απόψεων για το νομοσχέδιο του υπ. Εσωτερικών που «κινείται προς την λάθος κατεύθυνση σχετικά με το θέμα των Κοινοτήτων» όπως επισημαίνεται.
Στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης επίσης, τέθηκαν επί τάπητος όλα τα θέματα που απασχολούν, τόσο τις ορεινές και νησιωτικές Κοινότητες όσο και τις μητροπολιτικές.
Όπως έγινε γνωστό, το Συντονιστικό τω Κοινοτήτων που έχει συσταθεί θα επιδιώξει συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών και την Κ.Ε.Δ.Ε,ενώ τα βασικά αιτήματα θα προωθηθούν με σχετικά ψηφίσματα τόσο στα οικεία Δημοτικά Συμβούλια, όσο και στους κατά τόπους βουλευτές.
Τη συζήτηση παρακολούθησαν και τοποθετήθηκαν μεταξύ των άλλων Κοινοτήτων εκπρόσωποι από το:
• Δίκτυο Κοινοτήτων Λέσβου (73 Κοινότητες)
• Ένωση Προέδρων Μεσσηνίας (275 Κοινότητες)
• Ομάδα Πρωτοβουλίας για Ένωση Κοινοτήτων Λάρισας (υπό σύσταση)
• Δίκτυο Κοινοτήτων Δήμου Εορδαίας (25 Κοινότητες
• Δίκτυο Κοινοτήτων Δήμου Αμυνταίου (24 Κοινότητες)
• Δίκτυο Κοινοτήτων Χίου (28 Κοινότητες, υπό σύσταση)
Στη συνέχεια το Ψήφισμα του Συντονιστικού Δικτύου Κοινοτήτων Ελλάδος προς τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη για το υπο κατάρτιση νομοσχέδιο που αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την ανακατανομή αρμοδιοτήτων σε αυτήν και τον ρόλο των Κοινοτήτων.
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η Κοινότητα αποτελεί διαχρονικά τον πυρήνα της Ελληνικής Κοινωνίας.
Ένας λαός , όπως ο Ελληνικός, διαχρονικά χρησιμοποιεί την λέξη κοινότητα ορίζοντάς τη, “ως συνύπαρξη για το κοινό καλό”!
Ένας λαός κατεξοχήν κοινοτικός διαθέτει τους ασθενέστερους ‘’ κοινοτικούς θεσμούς ‘’ από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και από τις χώρες του τρίτου κόσμου!
Ο θεσμός αυτός της ‘’Κοινότητας‘’, καθώς και η διατήρηση και ενίσχυσή του, οφείλουν να αποτελέσουν κεντρικό θέμα για την πολυεπίπεδη και σύγχρονη διακυβέρνηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα.
Σε όλη την επικράτεια τα Συμβούλια Κοινοτήτων είναι αυτά που βρίσκονται εγγύτερα στον πολίτη και την καθημερινότητα. Είναι αυτά που κάνουν πράξη την αποκέντρωση και φροντίζουν για την αξιοποίηση της επαρχίας.
Επί της ουσίας είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος, αφού μια μορφή διοίκησης παραμένει δίπλα του, στα προβλήματα της καθημερινότητας.
Εξάλλου ο Ευρωπαϊκός Χάρτης Τοπικής Αυτονομίας (Ν.1850/1989) θέτει ως βάση ότι «οι δημόσιες υποθέσεις να ασκούνται κατά προτίμηση από αρχές που είναι εγγύτερα προς τους πολίτες, ενώ ένα υψηλότερο επίπεδο διοίκησης θεωρείται κατάλληλο μόνο όταν ο συντονισμός ή η παραχώρηση των αρμοδιοτήτων είναι αδύνατη ή λιγότερο αποτελεσματική στο αμέσως κατώτατο διοικητικό επίπεδο».
Στους στόχους λοιπόν του νομοσχεδίου θα πρέπει νὰ είναι:
Η αναβάθμιση των Κοινοτήτων μεταφέροντας αρμοδιότητες και πόρους προς αυτές.
Η ανατροπή του σημερινού συγκεντρωτικού συστήματος διοίκησης της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Να δοθεί ουσία και περιεχόμενο στην έννοια της «Κοινότητας», που υπάρχει εδώ και αιώνες στην πατρίδα μας και όχι να την συρρικνώνετε όπως έγινε με τους τελευταίους νόμους
Β. Η ΠΡΟΤΑΣΗ ( ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ–ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ)
Στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο να λάβετε υπόψη τουλάχιστον τις παρακάτω θέσεις και διεκδικήσεις, οι οποίες συμπυκνώνουν και ενσωματώνουν – σε μεγάλο βαθμό – τις θέσεις και τα αιτήματα των εκλεγμένων Κοινοταρχών του Δήμου Πρεβέζης.
Για Κ.Α.Π.
Επενδυτικών Δαπανών πρώην ΣΑΤΑ (Κωδικός 1311 στους προϋπολογισμούς των Δήμων)
Η Κρατική επιχορήγηση από τον Κωδικό ( Επενδυτικά Κ.Α.Π. – πρώην ΣΑΤΑ ) να πηγαίνει απευθείας για διαχείριση στις ‘’ Κοινότητες ‘’ και όχι στους Δήμους, οι οποίες έτσι θα μπορούν να εκτελούν γρήγορα τα απαραίτητα έργα, μικρής κλίμακας, στην κοινότητά τους.
Η Κρατική επιχορήγηση (Επενδυτικά Κ.Α.Π. – πρώην ΣΑΤΑ ) πρέπει να αυξηθεί τουλάχιστον στο ύψος που είχε πριν τις περικοπές των ‘’μνημονίων ‘’ και πρέπει να αλλάξει ως προς τον τρόπο καταμερισμού της – από μεριάς δήμου – προς τις Κοινότητες και να μην χρησιμοποιείται σαν ( μοναδικό κριτήριο κατανομής ) μόνο το ‘’ πληθυσμιακό ‘’ της απογραφής του 2011.
Για Πάγια Προκαταβολή
Θέσπιση υποχρεωτικότητας της καταβολής της με αντικειμενικά και ορθολογικά κριτήρια και εξέταση της δυνατότητας της αξιοποίησής της για τρέχοντα έξοδα της Κοινότητας κατά τον τύπο για παράδειγμα των Σχολικών Επιτροπών.
Ο λογαριασμός της πάγιας προκαταβολής πρέπει να διαχειρίζεται απευθείας από τα κοινοτικά συμβούλια και τους προέδρους, τα οποία θα μπορούν να αντιμετωπίζουν άμεσα έργα καθημερινότητας παρακάμπτοντας έτσι τη σημερινή δημοτική γραφειοκρατία η οποία ουσιαστικά κατήργησε αυτό το σημαντικό εργαλείο.
Χρήσιμο εργαλείο για την χρήση της Πάγιας πρέπει να ορισθεί το ‘’ΕΡΓΟΣΗΜΟ ‘’ για την κάλυψη των εργατικών ‘’ μεροκάματων ‘’ που χρειάζεται κάθε κοινότητα και θα μπορούσε να κατευθυνθεί σε νέους και ανέργους στην κοινότητα και όχι σε μεγάλο – εργολάβους με ‘’ βιβλία και τιμολόγια ‘’.
Διοικητικές Αρμοδιότητες
Στα Συμβούλια των Κοινοτήτων και στους Τοπικούς Προέδρους μπορούν να περιέλθουν όλες οι αρμοδιότητες συμβουλευτικού και γνωμοδοτικού χαρακτήρα που έχουν και σήμερα ΚΑΙ να χαρακτηριστούν αποφασιστικές.
Οι Κοινότητες μπορούν να αποτελέσουν τα κύτταρα της δημοκρατικής λειτουργίας των Δήμων με τη συμμετοχή των πολιτών.
Να επανέλθουν από τους Δήμους στις Κοινότητες οι διοικητικές αρμοδιότητες της έκδοσης πιστοποιητικών δημοτολογίου και βεβαιώσεων μόνιμης κατοικίας, που τόσο άδικα αφαιρέθηκαν το 2018 και ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες των μικρών χωριών, οι οποίοι και θα αργήσουν να εξοικειωθούν με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Τρόπος Εκλογής
Στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019 η ύπαρξη ξεχωριστής κάλπης για την ανάδειξη των αιρετών των τοπικών Κοινοτήτων ενεργοποίησε το ενδιαφέρον και ανέδειξε μια νέα γενιά αυτοδιοικητικών με στόχο την εκπροσώπηση των συμφερόντων του τόπου τους, μακριά από κομματικές προωθήσεις ή δημαρχοκεντρικές παρατάξεις.
Πολίτες βρήκαν κίνητρο την αυτονομία της εκλογικής κάλπης και συγκρότησαν συνδυασμούς οι οποίοι στη συνέχεια – οι περισσότεροι εξ αυτών – έγιναν επί της ουσίας ομάδες εθελοντικής εργασίας για τον τόπο τους, κινητοποιώντας παράλληλα συμπολίτες και συγχωριανούς σε μια προσπάθεια να βελτιωθεί η ύπαιθρος και να αυξηθεί το ενδιαφέρον για το χωριό ή τη γειτονιά.
Η καθημερινή παρουσία και δράση των προέδρων και των μελών των Συμβουλίων των Κοινοτήτων για τα τοπικά ζητήματα είναι εμφανής σε κάθε επίπεδο.
Η ξεχωριστή κάλπη απλούστευσε και απεγκλώβισε και τους υποψήφιους Δημάρχους από την υποχρέωση να διαιρέσουν τους μικρούς τόπους σε ημετέρους και αντιπάλους, διαιωνίζοντας κατά αυτόν τον τρόπο μια παλιά κακή συνήθεια!
Η ξεχωριστή κάλπη είναι η ανάθεση ευθύνης στον άνθρωπο του τόπου και όχι στον αρεστό του Δημάρχου που σε πολλές περιπτώσεις δεν μένει στην Κοινότητα του.
Για λόγους ισοτιμίας, αυτοτέλειας, αναβάθμισης του ρόλου των Κοινοτήτων, αλλά και δημοκρατίας τα κοινοτικά συμβούλια πρέπει να εκλέγονται με απλή αναλογική σε ξεχωριστά ψηφοδέλτια και όχι μαζί με το Δημοτικό ψηφοδέλτιο, ο δε επικεφαλής του ψηφοδελτίου να εκλέγετε Πρόεδρος χωρίς σταυρό προτίμησης όπως και ο δήμαρχος. Στην περίπτωση που οι Κοινότητες εκλέγουν μόνο Πρόεδρο να παραμείνει ως έχει, ενιαίο ψηφοδέλτιο των υποψηφίων Προέδρων.
Μισθοδοσία Προέδρων
Τα χρήματα που δίδονται στους Προέδρους των Κοινοτήτων να χαρακτηριστούν ως οδοιπορικά-έξοδα κινήσεως και να μην προσμετρώνται στο εισόδημά του, αυξάνοντας έτσι την φορολόγησή του.