Μπροστά στη νέα σχολική χρονιά… γράφει ο Γιώργος Αντωνακάκης

0
394

Μπροστά στη νέα σχολική χρονιά

Το πρώτο κουδούνι της σχολικής χρονιάς θα σημάνει σε λιγότερο από τρεις βδομάδες για τους μαθητές όλης της χώρας, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί. Η κυβέρνηση όμως αρνείται σκόπιμα να περιγράψει τους όρους με τους οποίους θα λειτουργήσουν τα σχολεία, εντείνοντας την εύλογη ανησυχία γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών, που «μετρούν» πλέον και την αρνητική εμπειρία από την προηγούμενη περίοδο (καραντίνα, τηλεκπαίδευση, εκ περιτροπής λειτουργία τον Μάη και Ιούνη).

Φορείς και σωματεία των εκπαιδευτικών, των γονιών, των εργαζομένων στην καθαριότητα των σχολείων, σύλλογοι γυναικών κ.ά. είχαν καταθέσει από τον Μάη συγκεκριμένα αιτήματα, ζητούσαν μέτρα και οργάνωναν κινητοποιήσεις για τους όρους λειτουργίας των σχολείων από Σεπτέμβρη.

Φαινόταν άλλωστε καθαρά από τότε ότι δεν θα έχουμε ξεμπερδέψει με την πανδημία του κορονοϊού στο άνοιγμα της νέας σχολικής χρονιάς. Χώρια που στην πανδημία έρχονται να προστεθούν και άλλα χρόνια προβλήματα σχολικών υποδομών, στελέχωσης των σχολείων κ.ο.κ. Από τότε πέρασαν τρεις μήνες και η κυβέρνηση δεν παρουσίασε κανένα σχέδιο, κανέναν προγραμματισμό. Δεν αξιοποίησε τον κερδισμένο χρόνο για να εξασφαλίσει ουσιαστική προστασία σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και εργαζόμενουςμπροστά στη νέα σχολική χρονιά.
Φτάνουμε έτσι στο «παρά πέντε» και τα κυβερνητικά στελέχη το μόνο που λένε είναι ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτέμβρη, χωρίς να απαντάνε: Πώς;

image.png

Με τροποποιήσεις που έφερε σε πρόσφατη ΠΝΠ,η κυβέρνηση έχει προϊδεάσει για το ενδεχόμενο να επιβληθεί αναγκαστικά η ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσα από τις σχολικές τάξεις, για τους μαθητές που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες κ.λπ.  
Το «πράσινο φως» έχει άλλωστε δοθεί και από την ΕΕ.  


Η αναμετάδοση, όμως, του μαθήματος από τιςσχολικές αίθουσες είναι αντιπαιδαγωγική και επικίνδυνη, αφού κανείς δεν διασφαλίζει τη μη καταγραφή και διοχέτευση τέτοιου υλικού, που εκθέτει ανήλικους μαθητές. Επιπλέον, υπάρχουν παιδιά που βρίσκονται εδώ και πολλούς μήνες εκτός οποιασδήποτε εκπαιδευτικής διαδικασίας (χαρακτηριστικό το παράδειγμα όλης της Ειδικής Αγωγής και όχι μόνο) και κανένα σχέδιο δεν έχει παρουσιαστεί για το πώς αυτά θα επανενταχθούν και θα αναπληρώσουν το χαμένο έδαφος.

Αν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να δώσει λύση, θα μπορούσε τώρα να προσλάβει επιπλέον εκπαιδευτικούς, για να καλυφθούν οι πρόσθετες ανάγκες και για εξατομικευμένη διδασκαλία όπου χρειάζεται. Το υπουργείο όμως έχει δηλώσει ότι οι προσλήψεις θα είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ έχει δώσει οδηγία στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να ιεραρχούν την κάλυψη των κενών ανάλογα με τη σημασία τους. Τι σημαίνει αυτό; Οτι θα έχουμε και πάλι μια σχολική χρονιά με κενά εκπαιδευτικών, που θα καλύπτονται σταδιακά τους επόμενους μήνες. Ποιος μπορεί λοιπόν να μιλάει για αναπλήρωση της ύλης που χάθηκε την περασμένη χρονιά.

image.png


Τεράστια ερωτήματα δημιουργούνται και για τις σχολικές υποδομές. Οι τρεις μήνες που μεσολάβησαν ήταν υπεραρκετοί προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη σχολική στέγη και τις ανάγκες της νέας χρονιάς. Τίποτα όμως δεν έγινε. Και είναι παραπάνω από χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Προσχολικής Αγωγής, όπου εδώ και τρία χρόνια έχει ψηφιστεί η υποχρεωτική διετής φοίτηση αλλά δεν χρηματοδοτήθηκε ούτε με ένα ευρώ η κατασκευή νέων αιθουσών που απαιτούνται, με αποτέλεσμα νήπια να «ταξιδεύουν» καθημερινά από τη μια άκρη του δήμου στην άλλη, να στοιβάζονται σε κοντέινερ στις αυλές άλλων σχολείων και πέντε δήμοι να εξαιρούνται από την εφαρμογή του προγράμματος λόγω έλλειψης αιθουσών…

Για να μην αναφερθεί κανείς στα σχολεία με υπόγειες αίθουσες, με άλλες που δεν αερίζονται, με αυλές σαν κοτέτσια, όπου εύκολα μπορούν να δημιουργηθούν συνθήκες συγχρωτισμού… Για όλα αυτά η κυβέρνηση «νίπτει τας χείρας της» και πετάει το μπαλάκι στους δήμους, αφήνοντας τους συλλόγους των εκπαιδευτικών να βρουν λύσεις μόνοι τους και εξαντλώντας τη δική της ευθύνη στη διανομή ενός λίτρου αντισηπτικού σε κάθε τάξη, όπως έκανε τον Μάη και τον Ιούνη.

image.png

Η επαναλειτουργία της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας για όλους τους μαθητές είναι επιβεβλημένη για λόγους μορφωτικούς, για αναπλήρωση και προχώρημα της μαθησιακής διαδικασίας για όλα τα παιδιά με τις απαιτήσεις της ηλικίας τους, αλλά και για λόγους παιδαγωγικούς και ομαλής συνέχισης της κοινωνικοποίησής τους. Η γενικότερη διαχείριση όμως της πανδημίας από την κυβέρνηση και η μέχρι τώρα εμπειρία από τα αποτελέσματά της εντείνουν την ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Είναι ευθύνη της κυβέρνησης να εξασφαλίσει τώρα όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό καθαριότητας για όλα τα σχολεία. Να κάνει προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και να αναβαθμίσει τις υποδομές, με κριτήριο την προστασία εκπαιδευτικών, μαθητών και εργαζομένων. Είναι επιτακτική ανάγκη ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη ενός δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που θα έχει συγκεκριμένη έκφραση στα σχολεία, με παρουσία και ελέγχους από νοσηλευτές και γιατρούς, με κατάλληλη επιστημονική πρόβλεψη για κάθε χώρο και μέτρα πρόληψης (μαζικά τεστ, θερμομετρήσεις) όπου χρειάζεται.

Τέτοια μέτρα θα καθησυχάσουν τους δικαιολογημένους προβληματισμούς γονιών και εκπαιδευτικών, τέτοια μέτρα θα εξασφαλίσουν την ασφαλή αλλά και ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη μορφωτική διαδικασία.

Γιωργος Αντωνακακης     πηγη ‘΄Ρ’

Comments are closed.