Κρατικός Προϋπολογισμός 2023 – Μοιράζει φτώχεια στον λαό και πακέτα στους επιχειρηματικούς ομίλους

0
76

Ενα μείγμα φορολογικής αφαίμαξης του λαού σε συνθήκες ενεργειακής φτώχειας και επέλασης της ακρίβειας, από τη μία, και πακέτων πολλών δισ. ευρώ στους επιχειρηματικούς ομίλους, από την άλλη, συνθέτει τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023.

επιμέλεια  Γιώργος  Αντωνακάκης

Το σχετικό προσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή την περασμένη Δευτέρα και αρκούν δύο στοιχεία για να γίνει αντιληπτό το «πνεύμα» του: Συνολικά 14 δισ. από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται να πάνε στα ταμεία των επιχειρηματικών ομίλων, την ίδια στιγμή που για το σύνολο του χειμαζόμενου λαού το κονδύλι είναι όλα κι όλα 3,5 δισ., τα οποία όπως έχει αποδειχθεί στο πρόσφατο παρελθόν δεν μπορούν να καλύψουν σε καμία περίπτωση ούτε καν τις βασικές ανάγκες, ενώ τα πληρώνει ο λαός από την άλλη τσέπη μέσω της φορολογίας.

Αλλωστε, το σύνολο των φόρων και των χαρατσιών που θα επιβαρύνουν τα νοικοκυριά ξεπερνά τα 60 δισ. ευρώ, ενώ από το προσχέδιο γίνεται σαφές ότι η επιστροφή στα πρωτογενή πλεονάσματα ανοίγει για τα καλά έναν νέο κύκλο αντιλαϊκής επίθεσης και για το 2023. Αν δε αυτό συνδυαστεί με τις αναφορές στο προσχέδιο περί «επιδείνωσης» της καπιταλιστικής οικονομίας σε Ελλάδα και Ευρωζώνη, «επίμονα υψηλού πληθωρισμού» και «αυστηρότατων χρηματοπιστωτικών συνθηκών», προκύπτει ότι ακόμα και εκείνα τα πενιχρά που προβλέπονται είναι «φτερό στον άνεμο» για εκατομμύρια νοικοκυριά. Μια πρώτη γεύση άλλωστε έχει δοθεί από το νέο αντιλαϊκό κύμα προαπαιτούμενων που έχουν παρθεί στο πλαίσιο της αίτησης της κυβέρνησης για το πακέτο του Ταμείου Ανάκαμψης, που θα κατευθυνθεί στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Αναφέρεται ξεκάθαρα στο προσχέδιο: «Για το έτος 2023 προβλέπεται η διάθεση πόρων ύψους 8,3 δισ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 5,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, εκ των οποίων 3,5 δισ. ευρώ από το σκέλος των επιχορηγήσεων, στο οποίο έως σήμερα έχουν ενταχθεί 372 έργα και εμβληματικές επενδύσεις ύψους 13,5 δισ. ευρώ».

Ολα αυτά ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2022 σημειώθηκε ρεκόρ κερδών για 120 εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες, με καθαρά κέρδη 5,34 δισ. ευρώ, από ζημιές 2,339 δισ. το πρώτο εξάμηνο του 2021, δηλαδή αυξημένα κατά 50,2%. Η φετινή επίδοση είναι η κορυφαία όλων των εποχών σε επίπεδο εξαμήνου, καθώς ξεπέρασε και τις ετήσιες κερδοφορίες των τελευταίων τριών ετών. Ανάμεσα στους πρωταγωνιστές είναι οι τράπεζες, καθώς φαίνεται ότι «πιάνουν τόπο» οι χιλιάδες δημεύσεις σπιτιών και οι πλειστηριασμοί. Αλλά και οι μεγαλύτεροι όμιλοι της Ενέργειας σπάνε το ένα ρεκόρ κερδοφορίας μετά το άλλο, σε συνθήκες που ο λαός αγωνιά για το πώς θα τα βγάλει πέρα στην παγωνιά! Σύμφωνα με αναλυτές, τα κέρδη των εισηγμένων προέρχονται κυρίως από την εκτίναξη των τιμών σε πρώτες ύλες, Ενέργεια και εμπορεύματα, αποτελώντας την άλλη όψη της ακρίβειας και της ενεργειακής ανέχειας για τα λαϊκά νοικοκυριά.

Και νέο κύμα φοροεπέλασης

Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού του 2023 από τους κάθε λογής φόρους και χαράτσια αναμένονται στα 61,488 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 527 εκατ. ευρώ ή 0,9% έναντι του 2022, που ήδη έχουν εκτοξευτεί σε σχέση με το 2021. Σε μια περίοδο γενικευμένης ακρίβειας που όλα δείχνουν ότι θα συνεχιστεί, εκτιμάται πως την επόμενη χρονιά οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών θα ανέλθουν στο ποσό των 32,138 δισ. ευρώ, αυξημένοι κατά 668 εκατ. ευρώ έναντι του 2022. Αντίστοιχα, ο φόρος εισοδήματος προβλέπεται να διαμορφωθεί στο ποσό των 17,240 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 682 εκατ. ευρώ έναντι του 2022. Δηλαδή αυτά που η κυβέρνηση εμφανίζει ως μέτρα «στήριξης» είναι ένα μικρό μέρος από αυτά που παίρνει πολλαπλάσια από τον λαό μέσω της βαριάς φορολογίας.

Σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 8,8%, έναντι 5,6% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να διαμορφωθεί σε 12,9%, έναντι 13,9% που προβλεπόταν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και 14,2% στον προϋπολογισμό του 2022.

Το 2023 ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% και η ανάπτυξη να διαμορφωθεί σε 2,1%, με τις απορροφήσεις από το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας να συμμετέχουν στο ΑΕΠ σε ποσοστό 1,9%. Οπως σημειώνεται, λόγω των συνθηκών ακραίας γεωπολιτικής αβεβαιότητας οι προβλέψεις για την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό έχουν υψηλό βαθμό επισφάλειας και μπορεί να αναθεωρηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν την κατάθεση του τελικού σχεδίου του προϋπολογισμού.

Στο δημοσιονομικό επίπεδο, το πρωτογενές έλλειμμα του 2% του ΑΕΠ για το 2022, λόγω της υψηλής ανάπτυξης της οικονομίας, αναθεωρείται στο 1,7% του ΑΕΠ, ενώ προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2023. Για τον επόμενο χρόνο προβλέπονται 1,7 δισ. ευρώ περισσότερα φορολογικά έσοδα (κυρίως από έμμεσους φόρους), αλλά και 3 δισ. ευρώ λιγότερες δαπάνες. Στο προσχέδιο υπολογίζονται σε περίπου 3,5 δισ. ευρώ τα μέτρα στήριξης που εξαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ και επιπλέον 1 δισ. ευρώ αποθεματικό «πρωτίστως για την επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και την αντιμετώπιση δαπανών των φορέων γενικής κυβέρνησης».

Μείωση του χρέους από τις τσέπες των νοικοκυριών

Το χρέος της Κεντρικής Διοίκησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 392,3 δισ. ευρώ ή 186,9% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2022, έναντι 388,3 δισ. ευρώ ή 212,4% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2021, παρουσιάζοντας μείωση κατά 25,5 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2021. Το 2023 το ύψος του χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 395 δισ. ευρώ ή 178,8% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 8,1 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2022. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 355 δισ. ευρώ ή 169,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2022, έναντι 353,3 εκατ. ευρώ ή 193,3% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2021, παρουσιάζοντας μείωση κατά 24,2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2021. Το 2023 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 357 εκατ. ευρώ ή 161,6% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 7,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2021.

Και επειδή στο προσχέδιο περιγράφεται ανάμεσα σε άλλα ότι «ο κρατικός προϋπολογισμός του 2023 είναι ο πρώτος που καταρτίζεται εκτός του πλαισίου μνημονιακής εποπτείας ή ενισχυμένης εποπτείας» σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης να δώσει «πανηγυρικό» τόνο, θυμίζουμε: Τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί «αξιολόγηση» από τους «θεσμούς» προκειμένου να εκταμιευθεί η τελευταία δόση βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους, ύψους 750 εκατ. ευρώ, στο Γιούρογκρουπ της 5ης Δεκεμβρίου. Μερικές από τις 22 δεσμεύσεις για να γίνει αυτό είναι οι εξής: Μέτρα για τα «κόκκινα» δάνεια και τον χρηματοπιστωτικό τομέα τα οποία θα ανοίξουν τον δρόμο για νέους πλειστηριασμούς, ρυθμίσεις για την απονομή της δικαιοσύνης, την Πρωτοβάθμια Υγεία, το Κτηματολόγιο, την «κωδικοποίηση» – παγιοποίηση της αντεργατικής νομοθεσίας. Την ίδια στιγμή, για το τι πραγματικά συμβαίνει με τα πακέτα του Ταμείου Ανάκαμψης αρκεί κανείς να δει τις πανηγυρικές ανακοινώσεις μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων για τα δεκάδες δισ. ευρώ που λαμβάνουν ήδη ως δόσεις. Οπως π.χ. οι τραπεζικοί όμιλοι που πραγματικά κάνουν «πάρτι», δανείζοντας από τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης σε επιχειρηματικούς ομίλους της «πράσινης μετάβασης» και της «ψηφιοποίησης».

Τέλος τα οριζόντια μέτρα

Τελευταία εξέλιξη σε αυτό το μήκος κύματος, η οποία επιβεβαιώνει ότι ακόμα και τα πενιχρά σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες επιδόματα τελειώνουν, είναι η απόφαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης την περασμένη βδομάδα. Οι υπουργοί πρότειναν μέτρα στοχευμένα μεν «για την προστασία των ευάλωτων», αλλά στο πνεύμα τού «σφίξτε κι άλλο το ζωνάρι».

Το Γιούρογκρουπ αποφάσισε ότι θα πρέπει να υιοθετηθούν δημοσιονομικές πολιτικές που στοχεύουν στη «διατήρηση της διαχειρισιμότητας του χρέους» και στην «αύξηση του αναπτυξιακού δυναμικού με βιώσιμο τρόπο», διευκολύνοντας έτσι και το έργο της νομισματικής πολιτικής να διασφαλίσει την έγκαιρη επιστροφή του πληθωρισμού στον μεσοπρόθεσμο στόχο της ΕΚΤ, δηλαδή κοντά στο 2%. Ειδική μνεία έγινε για τον συντονισμό των χωρών της Ευρωζώνης ώστε να μην υπάρξουν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.

«Οι συνεχιζόμενες οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου της Ρωσίας οδηγούν σε μια πολύ περίπλοκη κατάσταση για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Υπάρχουν δύσκολοι συμβιβασμοί και πρέπει να αντιμετωπιστούν με προσοχή», είπε ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πάολο Τζεντιλόνι. «Η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να συμπληρώνει, όχι να περιπλέκει τη νομισματική πολιτική. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα μέτρα που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης είναι φιλόδοξα, ναι, αλλά πάνω απ’ όλα καλά σχεδιασμένα – έτσι ώστε να μην προσθέτουν στην πραγματικότητα πληθωριστικές πιέσεις. Επίσης, η στήριξη θα πρέπει να είναι προσωρινή και στοχευμένη σε ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις».

Με απλά λόγια, το «τούνελ» της φτώχειας για τους λαούς είναι πολύ μακρύ και το μείγμα επεκτατικής πολιτικής, που κυριάρχησε τα προηγούμενα χρόνια, με αφορμή και τον κορονοϊό, δίνει ξανά τη θέση του στην περιοριστική πολιτική. Και στις δύο περιπτώσεις, ο λαός πληρώνει τα σπασμένα.

  πηγή ”Ρ”  Κ. Πασ.

Comments are closed.