Το όραμα του κεφαλαίου για την «Αττική Ριβιέρα», στον αντίποδα των σύγχρονων αναγκών.

Ο αστικός σχεδιασμός για την Αττική

Τα παραδείγματα που αποδεικνύουν την περιβαλλοντική καταστροφή που φέρνει η «πράσινη ανάπτυξη» του καπιταλιστικού κέρδους είναι ατελείωτα: Δάση, δασικές εκτάσεις και περιοχές Natura σε ολόκληρη τη χώρα καταστρέφονται, για να κατασκευαστούν γιγαντιαία αιολικά πάρκα, με εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες στον υδροφόρο ορίζοντα, σε πλημμυρικά φαινόμενα στις παρακείμενες περιοχές, στη βιοποικιλότητα που καταστρέφεται από τα χιλιάδες χιλιόμετρα νέων δρόμων. Επιμένουν στην προώθηση της «πράσινης» καύσης των απορριμμάτων και του RDF. Τη «γεωπολιτική αναβάθμιση» και ενίσχυση της κερδοφορίας του κεφαλαίου υπηρετεί και ο σχεδιασμός για την καπιταλιστική ανάπτυξη, με ανάδειξη της χώρας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας, σε προορισμό τουρισμού πολυτελείας. (…)

Ο αστικός σχεδιασμός για την Αττική αποτελεί οργανικό τμήμα της πολιτικής αυτής και εξειδίκευσή της στα χωρικά πλαίσια της Αττικής.

Από το Σούνιο έως το μεγάλο λιμάνι, με την εμβληματική επένδυση στο Ελληνικό να δεσπόζει, παρατηρούμε την υλοποίηση του σχεδίου με επενδύσεις όπως:

– Το Master Plan της COSCO στον Πειραιά και οι αναπλάσεις συνολικά στην περιοχή του Πειραιά – στον Αγιο Διονύσιο, στον Πύργο Πειραιά, στην προβλήτα κρουαζιέρας.

– Η ανάπλαση του Φαληρικού Δέλτα, που στη β’ φάση του έργου θα ολοκληρωθεί με κατασκευή του «οικολογικού πάρκου» 220 στρεμμάτων στην παραλία, κόστους άνω των 180 εκατ. ευρώ, και θα ενοποιήσει το κομμάτι από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας μέχρι και τον Αλιμο, το νέο πάρκο του Φαληρικού Ορμου θα συνδεθεί με το Κέντρο Πολιτισμού – Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», την μαρίνα Φλοίσβου και το υφιστάμενο πάρκο Φλοίσβου.

– Η πώληση και αναβάθμιση της μαρίνας Αλίμου για την προσέλκυση θαλαμηγών.

– Η ανάπλαση της έκτασης 285 στρεμμάτων «Αστέρια Γλυφάδας».

– Η ανάπλαση του πρώην κάμπινγκ Βούλας σε ένα πεντάστερο «Glamping», όπως ονομάζεται το κάμπινγκ «πολυτελείας» ύψους 12 εκατ. ευρώ.

– Η ανάπλαση της μαρίνας Βουλιαγμένης για super και mega yachts προστίθεται στη μεγάλη επένδυση που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια στο συγκρότημα του «Αστέρα», πέραν του ξενοδοχειακού συγκροτήματος, του πάρκου, της παραλίας και των πολυτελών κατοικιών.

– Τα επενδυτικά σχέδια για τα φιλέτα, άνω των 200 στρεμμάτων, συνολικά της εκκλησιαστικής περιουσίας στη Βουλιαγμένη μέχρι και τις Αλυκές Αναβύσσου.

Ολα αυτά συνθέτουν ένα τεράστιο παζλ επενδυτικών σχεδίων σε εξέλιξη, από τον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα, που προορίζονται να μετατραπούν σε βάση συντήρησης – επισκευής του 6ου Στόλου των ΗΠΑ, μέχρι το Σούνιο, και θα αποτελέσουν τον κινητήρα που θα σπρώξει μπροστά την καπιταλιστική οικονομία σε μια σειρά κλάδους: Τουρισμό, Εμπόριο, Εφοδιαστική Αλυσίδα, κλάδους Μεταποίησης και τη Ναυπηγοεπισκευαστική Βιομηχανία. (…)

Ειδικότερα το Ελληνικό αποτελεί την κορωνίδα αυτών των έργων και επενδυτικών σχεδίων, λόγω μεγέθους. Η ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ακινήτου το περασμένο καλοκαίρι, με διακομματική συναίνεση μετά το ξεκαθάρισμα των όποιων εκκρεμοτήτων, σηματοδοτεί την έναρξη της νέας φάσης του μεγάλου σχεδίου. Πρακτικά το Πάρκο Ελληνικού, «ένα απ’ τα μεγαλύτερα παράκτια πάρκα στον κόσμο», θα αποτελεί το απαιτούμενο «πράσινο προαύλιο» για τη διατήρηση του υψηλού τιμήματος κατοικιών και υποδομών. Δεν θα ήταν υπερβολή να συμπληρώσουμε ότι η νέα «πόλη μέσα στην πόλη» του κεφαλαίου έρχεται να αλλάξει συνολικά το μέτρο και να μετατοπίσει την κλίμακα αναφοράς του αττικού τοπίου, από τον Βράχο της Ακρόπολης προς τους ουρανοξύστες της ιδιωτικής πόλης της καπιταλιστικής ανάπτυξης τύπου Ντουμπάι».

Υπάρχει όφελος για τον λαό;

Ποιο όμως το όφελος για τον λαό του Νότιου Τομέα, ευρύτερα για τους εργαζόμενους στο Λεκανοπέδιο; Το πραγματικό ερώτημα δεν είναι αν θα βρεθεί δουλειά για τους εργαζόμενους, αλλά τι δουλειά, με τι όρους εργασίας και ποια δικαιώματα, ποιος τελικά κερδίζει από την επένδυση και την καπιταλιστική ανάπτυξη.

Στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Αττική και ευρύτερα κατοχυρώθηκαν άθλιες συνθήκες εργασίας (μισθοί, δικαιώματα) από αυτήν την «ανάπτυξη». Τα μέτρα για τη 10ωρη εργασία με ανταμοιβή σε ρεπό κατοχυρώθηκαν στην κλαδική Σύμβαση των ξενοδοχοϋπαλλήλων που υπέγραψε ο εργοδοτικός συνδικαλισμός με τους ξενοδόχους και την οποία διαφημίζει ως επίτευγμα μέχρι σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, σε έναν κλάδο όπου συνυπάρχουν 14 διαφορετικές «ευέλικτες» εργασιακές σχέσεις.

Το ύψος των μισθών, οι «ευέλικτες» εργασιακές σχέσεις και τα εξαντλητικά ωράρια που τσακίζουν την υγεία και τη ζωή των εργαζόμενων στον κλάδο.

Την άνθηση των τουριστικών υπηρεσιών ποτέ δεν την απολαμβάνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του κλάδου, ούτε της χώρας, καθώς πλέον μόλις και μετά βίας, όσοι μπορούν, καταφέρνουν να κάνουν μια βδομάδα διακοπές.

Από ένα τέτοιο έργο:

Θωρακίζεται η μακροπρόθεσμη κερδοφορία του κάθε επενδυτή, της «Lamda», της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και των υπόλοιπων επιχειρηματικών ομίλων που συμμετέχουν, εγχώριων και ξένων. Οι εξελίξεις με τον «πόλεμο» για τον έλεγχο της ιδιοκτησίας των δύο μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, με τη συμμετοχή μεγάλων επενδυτών εξωτερικού, όπως η «Reggeborgh», βασικός μέτοχος πλέον σε ΤΕΡΝΑ και ΕΛΛΑΚΤΩΡ, σηματοδοτεί την είσοδο αμερικανικών κεφαλαίων στην εγχώρια οικονομία, όπως στον τραπεζικό τομέα και στη ναυπηγική βιομηχανία, στο πλαίσιο ενίσχυσης και αναβάθμισης της στρατηγικής πολιτικής – οικονομικής – στρατιωτικής συνεργασίας Ελλάδας – ΗΠΑ.

Αντίστοιχες επιπτώσεις στους μικρούς εμπόρους και επαγγελματίες

Τα εμπορικά κέντρα που προβλέπεται να δημιουργηθούν στην περιοχή θα επιδράσουν σε ολόκληρη την εμπορική κίνηση, σε μια ολόκληρη αλυσίδα μικρών επιχειρήσεων στον Επισιτισμό και τον Τουρισμό, αλλά και στον τομέα των υπηρεσιών. Στην κρατική επίθεση μέσω του φορολογικού και του ευρύτερου νομοθετικού πλαισίου που επιταχύνει τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση κεφαλαίου, την άνοδο του κόστους της επαγγελματικής στέγης, θα προστεθεί ο ανταγωνισμός με τα μεγάλα εμπορικά κέντρα που θα λειτουργήσουν στις Λεωφόρους Ποσειδώνος και Βουλιαγμένης και θα συνδυάζουν πολλαπλές μορφές δραστηριοτήτων (Υγεία, Παιδεία, καζίνο, αθλητισμό, δραστηριότητες κ.λπ.), μειώνοντας την οικονομική δραστηριότητα στους όμορους δήμους, κυρίως σε εμπορικές – επισιτιστικές επιχειρήσεις, ψυχαγωγίας κ.λπ.

Αντίστοιχα, στις Μεταφορές, ωφελούνται μεγαλύτερες μεταφορικές εταιρείες (φορτηγά), ενώ και στη μεταφορά κοινού (ταξί) ήδη το νομοθετικό πλαίσιο διευκολύνει τη συγκέντρωση του έργου από μεγαλύτερες εταιρείες (εταιρείες ηλεκτρονικής διαμεσολάβησης, εταιρείες με ταξί τύπου van, τουριστικά γραφεία με εκμισθωμένα επιβατικά ΙΧ κ.λπ.).

Διαχρονικές ευθύνες

Οι ανταγωνισμοί μεταξύ των ομίλων, για τα ποσοστά κέρδους και την κατανομή των πόρων, καθιστούν αδύνατη την ιεράρχηση των αντιπλημμυρικών έργων και τον σχεδιασμό τους σε μεγάλη κλίμακα με κριτήριο τη μέγιστη δυνατή προστασία. Η κατασκευή τους γίνεται με κριτήριο το κέρδος των ξεχωριστών ομίλων που τα παράγουν, οδηγώντας σε κακοτεχνίες, υπερτιμολογήσεις και σπατάλη. Εργα γίνονται είτε βασανιστικά αργά, είτε έχουμε να κάνουμε με αποσπασματικές παρεμβάσεις, που λύνουν το πρόβλημα σε μια περιοχή μεταφέροντάς το σε διπλανές.

Αλλες παρεμβάσεις απλά είναι ανεπαρκείς γιατί στη συνέχεια δεν παίρνονται τα στοιχειώδη μέτρα πρόληψης, όπως ο αναγκαίος τακτικός έλεγχος, ο καθαρισμός και η συντήρηση υποδομών και δικτύων (π.χ. καθαρισμός ρεμάτων και φρεατίων). Φαινόμενα που είναι αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης από το κράτος για τις σχετικές υπηρεσίες και της λειτουργίας των δήμων και Περιφερειών με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Οι τεράστιες διαχρονικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων, της σημερινής της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και των προηγούμενων, για την έλλειψη μέτρων ουσιαστικής πρόληψης, εκπαίδευσης του πληθυσμού, αντιμετώπισης των φαινομένων όταν εκδηλωθούν, αποτυπώνουν τελικά τον ίδιο τον ρόλο του αστικού κράτους και την αδυναμία του καπιταλισμού να διασφαλίσει τις ανάγκες του λαού. Αντίθετα, η κυβέρνηση ΝΔ όπως και η προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύονται ικανότατες και ταχύτατες όταν νομοθετούν ώστε να απελευθερώσουν από κάθε εμπόδιο και κάθε χρονοβόρα διαδικασία τις επενδύσεις.

Ολη η επένδυση του Ελληνικού συνιστά μια «παρέκκλιση», μια γενική εξαίρεση από την υπόλοιπη νομοθεσία, ένα ειδικό καθεστώς διασφάλισης της απρόσκοπτης υλοποίησης όποιας πρόβλεψης επιδιώκει να επιβάλει ο επενδυτής για χάρη της κερδοφορίας του. Προχώρησαν σε θέσπιση του ειδικού «δικαίου της επένδυσης» για παράκαμψη όλων των νόμων γύρω από τον τρόπο έκδοσης και ελέγχου των οικοδομικών αδειών, των πολεοδομικών και περιβαλλοντικών όρων που εφαρμόζονται.

Η πείρα από την τελευταία καπιταλιστική κρίση, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, αποκαλύπτει ότι ο «εξαγωγικός προσανατολισμός», όπως η ενίσχυση του τουριστικού κλάδου, δεν θωρακίζει καμία καπιταλιστική οικονομία, καθώς στο πλαίσιο της αλληλεξάρτησης των οικονομιών βρίσκεται κάθε στιγμή εκτεθειμένη στις διεθνείς εξελίξεις. Ο Τουρισμός, η «ατμομηχανή» της εξόδου από την προηγούμενη βαθιά κρίση, μετατράπηκε σε παράγοντα φρεναρίσματος για την οικονομία στην παρούσα κρίση, συμπαρασύροντας και άλλους κλάδους – των Μεταφορών, του Εμπορίου κ.λπ. Αλλωστε, ο Τουρισμός αποτελεί έναν κλάδο κατεξοχήν «ευαίσθητο», εκτός από την κρίση, και σε πολεμικές εντάσεις και φυσικές καταστροφές όπως οι σεισμοί.

Ο άλλος δρόμος

Ακόμα και τώρα, όμως, τίποτα δεν έχει χαθεί οριστικά. Το ΚΚΕ, οι κομμουνιστές θα ηγηθούμε στην οργάνωση των αγώνων των εργαζομένων της περιοχής και συνολικά της Αττικής προκειμένου να ακυρωθούν πλευρές, ακόμα και συνολικά το «Μέγκα Πρότζεκτ Ελληνικό».

Για μας η βελτίωση της ποιότητας ζωής δεν κρίνεται από το αν θα υπάρξει ένας μόνο χώρος πρασίνου σε μια περιφέρεια των 4 εκατ. κατοίκων. Καλούμε τον λαό να σκεφτεί και να δράσει με βάση τις πραγματικές δυνατότητες που δίνει η σημερινή ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων για να βελτιώσει τη ζωή του.

Ο επαναστατικός αυτός δρόμος ξεκινά από την εξασφάλιση δουλειάς για όλους, με ανθρώπινους όρους και ωράρια, καθώς επίσης υγείας και ασφάλειας, κάτι που προϋποθέτει την απελευθέρωση από τα δεσμά της μισθωτής σκλαβιάς, την κοινωνικοποίηση των επιχειρηματικών ομίλων.

Περιλαμβάνει τη διασφάλιση του δικαιώματος σε ασφαλή, ποιοτική και υψηλού επιπέδου λαϊκή κατοικία, του δικαιώματος γρήγορων και δωρεάν μεταφορών, δωρεάν υποδομών κοινής ωφέλειας, όπως σχολεία, νοσοκομεία, χώροι πρασίνου και αναψυχής, με διασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος. Περνάει απ’ την ανάγκη διασφάλισης ποιοτικού ελεύθερου χρόνου για τους εργαζόμενους για τη διασκέδαση και την αναψυχή.

Η διασφάλιση ολοκληρωμένης διαχείρισης και αντιπλημμυρικής προστασίας, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των απαραίτητων αντιπλημμυρικών έργων για τη συνδυασμένη κάλυψη των κοινωνικών αναγκών και την ουσιαστική αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων, προϋποθέτουν μια ριζικά διαφορετική διέξοδο. Μπορούν να διασφαλιστούν μόνο στο έδαφος της κοινωνικής ιδιοκτησίας των μέσων παραγωγής και του επιστημονικού κεντρικού σχεδιασμού, της εργατικής εξουσίας, του σοσιαλισμο

επιμελεια Γιωργος Αντωνακακης πηγη ”Ρ”

Comments are closed.